Nilla o Tias LCHF-blogg

"Fett gör dig inte fet"

Första delmålet för Nilla? Snart i mål!

Publicerad 2013-08-08 12:53:00 i Allmänt

Den här veckan har det gått ganska kraftigt nedåt i vikt både för mig och Nilla. Skulle tro att Nilla hamnar på 123 komma nånting och det är häftigt. Hon ligger nu på 4,8 kilo i viktminskning. Två hekto till så har hon sprängt sin första 5-kilos gräns. Nästa helg vi har tillsammans har hon alldeles säkert gjort det och då kan hon se fram emot en spa-dag med fotmassage och fotbad, ryggmassage osv. Jag ska skämma bort henne massvis och det hela ska avslutas i vår lilla hemmajacuzzi. Jag är hemskt stolt över henne. Hon övervinner sitt sötsug och kämpar vidare trots mycket jobbiga arbetstider just nu.

Själv ligger jag för närvarande på 6,5 kilos nedgång så jag har några kilo till att beta av innan jag når min andra 5-kilosgräns. 

Men det känns så skönt! Det känns som om vi fixar detta. Hur många kilo har vi gått ner om ett år från nu? 20? 30? 40? Att komma ner under 100 kilo låter nästan som en dröm. Men tack vare LCHF känner jag att vi fixar det. Hur det än kan vara med känslor om Casper, ekonomi och annat så är det EN sak som går framåt. Viktnedgången. Med den kommer hälsan också.

Det känns som att jag kommer lyckas hålla tider. Jag känner att jag fått mer energi. Jag tycker att mina svårigheter att somna har minskat betydligt. Det är för att åtminstone en sak går på rätt håll. Det ger hopp och kraft till allt annat. Det får mig att våga se ljust på framtiden.

Träningen har kanske inte blivit som den skulle, men allt det viktigaste håller på att falla på plats. Rutiner, sömn och energi. Samtidigt minskar vikten ändå och det visar nog hur mycket allt det där betyder. Att få vardagsgrejerna att funka. Att få kroppen att funka.

Med en vikt på under eller nära 100 kilo och med betydligt bättre hälsovärden är jag säker på att Nilla bli gravid nästa år. Jag vet inte varför jag känner mig så säker, men det gör jag. Jag vill så gärna ge henne ett barn. En liten Petronella eller Oliver. Fast hon får själv ta barnet till dagis och själv byta blöja och själv mata den. Jag ska bara mysa och gosa med den. Fast riktigt så blir det nog inte. Dock är jag säker på att Nilla blir världshistoriens bästa mamma och det känns tryggt.

Och själv försöker jag sluta röka genom att börja snusa. Man ska kanske inte ersätta ett beroende med ett annat, men av två onda ting väljer jag det minst onda i det här fallet. Jag tror det allvarligt kommer att förbättra kondition, luftupptag och hälsa på lite sikt. När viktnedgången är klar och stabil kan jag ta steget fullt ut och göra mig kvitt nikotinberoendet. Tror jag :)

Hej hopp gummisnopp!

/Mattias

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela