Nilla o Tias LCHF-blogg

"Fett gör dig inte fet"

Och hon glider in i mååål!

Publicerad 2013-08-09 09:09:00 i Allmänt

Jaha då var hon där nu!
Min älskade Nilla sprängde första 5-kilosgränsen och har nu gått ner 5,1 kilo. 

Det är lite spännande vad LCHF (eller ska man säga naturlig mat istället kanske?) tydligen kan göra för hormonbalansen och vad hormonbalansen gör för hälsan. Om det stämmer att naturlig mat återställer hormonbalansen måste det betyda att processad mat, godis och läsk rubbar balansen ordentligt. Man blir nästan mörkrädd när man tänker på hur rubbad man har varit. :P

Med en naturlig kost verkar kroppen återgå till att fungera som det är tänkt. Med en rad hälsofördelar. Jag läste t ex om sömnapné och dess symtom. Att ha andningsuppehåll är såklart ett extrem tydligt tecken på sömnapné men det krävs ju en partner för att märka det. Däremot stod det att man ofta går upp och kissar under natten kan det vara ett tecken. Det gjorde jag väldigt ofta innan. Två eller tre gånger per natt kunde jag vakna och behöva gå på toaletten. Tänker jag tillbaka nu, på iallafall de senaste två veckorna, så slår det mig att jag inte längre gör på det viset. Jag sover genom hela natten. Go figure! Nilla säger att min snarkning har förbättrats avsevärt också.

Ja det verkar nästan för bra för att vara sant. Precis som någon sa så verkar det som om LCHF hjälper mot nästan precis allt.

Eller är det så att vi västerlänningar är i värre skick än man kan tro. Dålig processad mat och massvis med socker gör kanske oss så. En kost med bra naturlig mat återställer oss till vad vi borde vara. Det är en teori iallafall.

Hittills har LCHF hjälp till att få större bröst, mindre ledvärk, bättre sömnkvalitet, mer energi, viktnedgång och högre sexdrift.

Och herregud, då har vi bara börjat!

Jag är ganska övertygad om att jag kommer att kunna flyga om några månader, max ett halvår. Skämt åsido, resan hittills har varit fantastisk. Andra gånger har vi visserligen gått ner i vikt. Sen har vi gått upp allt igen i och för sig. Men den här gången förbättrar vi verkligen hälsan. Det måste vara så. Det känns ju så!
 
Som sagt resan har bara börjat, men den här gången... den här gången går vi hela vägen till mål!
 
Statistik från de senaste 5 mätningarna
 
Nilla:
 
 
Mattias:
 
 
Hej svejs leverpastej
/Mattias
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela